Stworzenie kompleksowego systemu publicznego transportu zbiorowego poprzez poprawę infrastruktury obsługi pasażerskiej w gminie Sośnicowice- Etap II
Przedmiotem projektu jest budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Sośnicowicach, w ramach którego powstanie następująca infrastruktura:
- plac manewrowy dla min. 5 autobusów z podwójnym pasem ruchu wraz z miejscami dla autobusów oczekujących na kurs,
- 5 zadaszonych wiat przystankowych wokół miejsc oczekiwania podróżnych o pojemności min.30 osób,
- parking typu Park & Ride dla 29 samochodów osobowych,
- dwa parkingi z wiatą dla rowerów o pojemności min.20 miejsc, do których prowadzić będzie ścieżka rowerowa o długości 134 m,
- centralną część centrum przesiadkowego stanowić będzie plac podzielony na strefy, pokryte rożnego rodzaju nawierzchnią, całość uzupełniona zostanie elementami małej architektury takimi jak ławki, kosze, roślinność,
- sanitariat kontenerowy wyposażony w 3 toalety, przystosowany dla osób niepełnosprawnych,
- automat biletowy,
- samoobsługowa stacja naprawy rowerów,
- tablice informacyjne,
- przyłącza kanalizacji sanitarnej, wodociągowej i elektrycznej,
- odwodnienie terenu poprzez podłączenie do istniejącej kanalizacji deszczowej,
- monitoring,
- przyłącza umożliwiające zainstalowanie w przyszłości stanowisk Food truck i stacji ładowania pojazdów elektrycznych
Budowa węzła przesiadkowego w Sośnicowicach ma na celu zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego dla pasażerów i co za tym idzie ma spowodować większe wykorzystanie niskoemisyjnego transportu miejskiego. Cele te zostaną osiągnięte poprzez stworzenie nowoczesnego węzła przesiadkowego zwiększającego komfort transportu dla pasażerów. Węzeł będzie integrował transport autobusowy z ruchem rowerowym, pieszym oraz indywidualnym ruchem samochodowym. Na węźle przesiadać się będą także pasażerowie z lokalnych połączeń autobusowych zbierających pasażerów z poszczególnych sołectw z terenu gminy do linii łączących Sośnicowice z Gliwicami.
Realizacja rzeczowa projektu w okresie od maja 2020 do 30-10-2021r.
Koszty kwalifikowane projektu 5 457 724,27 PLN;
Wartość przyznanego dofinansowania ze środków UE: 2 370 732,25 PLN, w tym:
545 772,43 PLN z budżetu państwa w ramach kontraktu terytorialnego
2 916 504,68 PLN wkład UE – EFRR w ramach RPO WSL na lata 2014-2020;
Oś Priorytetowa IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii
i gospodarka Niskoemisyjna, poddziałanie: 4.5.1. Niskoemisyjny
transport miejski efektywne oświetlenie – ZIT
Na realizację projektu pozyskano także finansowanie z następujących źródeł:
669 245,80 zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych
387 959,00 zł dotacja celowa z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w ramach Programu działań na rzecz ograniczenia niskiej emisji w roku 2021
333 333,00 zł dotacja celowa z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w ramach Programu „Metropolitalny Fundusz Solidarności” w roku 2021
Dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych 669 245,80 PLN