Europejski Numer Alarmowy 112
Numer ten jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Można z niego korzystać zarówno z telefonów komórkowych jak i stacjonarnych, a usługa ta jest bezpłatna. Ze względu na specyfikę niektórych zgłoszeń oraz przyzwyczajenie i komfort obywateli zachowane zostały numery 997, 998 oraz 999.
- Kiedy dzwonić na 112?
Europejski Numer Alarmowy 112 służy do zgłaszania sytuacji związanych z bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub mienia, do których zaliczyć można m.in.:- pożary,
- wypadki drogowe,
- przypadki użycia przemocy,
- poważne uszkodzenie ciała,
- kradzieże,
- włamania,
- inne nagłe sytuacje zagrażające zdrowiu lub życiu.
- Niezbędne informacje do zgłoszenia zdarzenia, czyli co należy zrobić po wybraniu numeru 112?
- Jeżeli to możliwe – połączenie z operatorem numeru alarmowego 112 powinno być wykonane przez osobę znajdującą się bezpośrednio w miejscu wystąpienia zdarzenia i powinno zapewniać możliwość spokojnego przeprowadzenia rozmowy.
- Należy czekać na zgłoszenie się operatora i nie rozłączać się do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte (połączenie jest bezpłatne, więc dzwoniący nie ponosi żadnych kosztów).
- Należy podać swoje imię i nazwisko oraz krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem – na bazie tych informacji operator zdecyduje jakie służby rozdysponować do zdarzenia.
- Należy koniecznie podać miejsce przebywania lub adres, pod którym miało miejsce zdarzenie.
- Należy odpowiadać na zadawane przez operatora pytania. – Należy wykonywać polecenia / instrukcje przekazywane przez operatora.
- Nie wolno się rozłączyć do czasu wyraźnego polecenia operatora. – Jeśli sytuacja nagle się zmieni (pogorszy), należy niezwłocznie poinformować o tym operatora numeru 112.
- Nie wolno blokować numeru telefonu z którego wykonano zgłoszenie, na wypadek gdyby operator próbował skontaktować się ponownie ze zgłaszającym.
Pamiętaj!
Dzwoniąc na Europejski Numer Alarmowy 112 bez potrzeby, blokujesz linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
WYKAZ TELEFONÓW ALARMOWYCH I INFORMACYJNYCH
Jednolity Europejski Numer Alarmowy – 112
Pogotowie Ratunkowe – 999
Straż Pożarna – 998
Policja – 997
Centrum Antyterrorystyczne ABW – 996 (zgłaszanie zdarzeń związanych z zagrożeniem terrorystycznym)
Pogotowie energetyczne – 991
Pogotowie wodociągowo-kanalizacyjne – 994
Służba Dyżurna Centrum Ratownictwa Gliwice – 32 231 98 76
Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Śląskiego – 32 256 56 01 32 255 21 95 32 207 71 01
SMS interwencyjny dla osób głuchoniemych – 723 986 112
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego – 32 332 66 37
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna – 32 338 05 00, 666 227 205 Powiatowy Inspektorat Weterynarii – 32 231 23 50, 32 231 50 95, 607 855 277 – tel. alarmowy na wypadek wystąpienia chorób zakaźnych zwierząt
Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Gliwicach (PCZK)
Nr telefonu stacjonarnego: 32 332 66 39 (czynny: poniedziałek – środa 7.30 – 15.30, czwartek 7.30 – 17.30, piątek 7.30 – 13.30) Całodobowy telefon komórkowy: 510 138 137. Do PCZK zgłaszamy wszelkie sytuacje i zdarzenia kryzysowe, które nie dotyczą wymienionych dla numerów alarmowych.